Spierpijn, koude douches en ontzettend genieten! - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Laurens en Linda - WaarBenJij.nu Spierpijn, koude douches en ontzettend genieten! - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Laurens en Linda - WaarBenJij.nu

Spierpijn, koude douches en ontzettend genieten!

Door: Laurens en Linda

Blijf op de hoogte en volg Laurens en Linda

17 November 2013 | Nepal, Pokhara

Jaaa we leven nog!
Na een trekking van 11 dagen zijn we weer veilig terug ik pokhara.
Afgelopen weken waren ontzettend mooi, wat een uitzicht! Prachtige bergen, rivieren, watervallen en bossen. Met onze gids en porter (tassendrager; want we waren te lui om deze zelf naar boven te tillen) hebben we heel wat mooie en leuke momenten beleefd.

Vanuit het drukke Kathmandu kwamen we in het mooie en rustige pokhara, een plaatsje met een groot meer tussen de bergen. De weg er naar toe was weer een hele belevenis: spugende mensen, haarspeldbochten, gaten in de weg waardoor je bijna tegen het plafond zit, mensen die foto's van ons maken en niet te vergeten: getoeter!
Op deze manier duurt een rit van 200 km hier dus 8 uur!! Amaaaj

In pokhara hebben we Savonds met onze gids en porter bij de mensen van het hotel typisch Nepalees gegeten: dal bhat. Ik kende dit gerecht al van 10 jaar geleden in India en had er nog niet zo heel veel zin in. Zeg nou zelf: rijst met linzen?? Bah!
Maar, al met al viel het eigenlijk heel erg mee en vond ik het zelfs lekker!
Stiekem kon ik het ook niet maken om het niet lekker te vinden aangezien onze organisatie 'dal bhat power' heet en het hier normaal is om 's middags en 's avonds dal bhat te eten: minimaal 700 keer per jaar dus...! En nee, ze raken het nooit beu.
Laurens en ik hebben elkaar toen toch even gek aangekeken! Haha

De volgende dag zijn we dan begonnen aan de trekking door het annapurna gebergte. Elke dag ongeveer 10km lopen, heuvel op, heuvel af. Soms behoorlijk spierpijn gehad maar met het uitzicht waren we dat zo weer vergeten! De derde dag zijn we vroeg opgestaan voor een ochtendwandeling richting phoon Hill (400 meter trapjes op in 3 kwartier; alsof we die nog niet hebben gehad!), maar we waren in ieder geval wakker. Vanaf phoon Hill de zonsopkomst gekeken tussen de bergen, echt prachtig!!!
Na weer een aantal dagen klimmen hebben we dan eindelijk het hoogste punt bereikt: Annapurna basecamp op 4130 meter! En koud!! In de sneeuw, kamers met tochtgaten, bevroren wc's. En dan midden in de nacht wakker worden en bedenken dat je naar de wc moet.. Hmm. Die blaas van mij is ondertussen wel getraind geloof ik! Tijdens de trekking hebben we ook nog, hoe kan het ook anders, een aantal Nederlanders leren kennen die we tijdens het lopen en 's Avonds telkens tegen kwamen, erg gezellig!

De laatste dagen van de trekking was vooral naar beneden waar we uiteindelijk in een hotspring zijn beland. Dit is een soort natuurlijke warmtebron, wat heerlijk was na al die dagen! Laurens heeft hier nog een duik genomen in de koude rivier, jaja even laten zien wat die Nederlanders allemaal kunnen!
Verder lekker even uitgerust en onze Nepalezen Uno leren spelen! Dat was een succes!

Sinds gisteren zijn we dan weer terug in pokhara. Hier zullen we een aantal dagen blijven omdat we niet zo makkelijk terug kunnen naar katmandu. Er zijn hier de 19e verkiezingen en blijkbaar is niet iedereen het daar mee eens. Verschillende wegversperringen zorgen er dus voor dat mensen Kathmandu niet meer binnen kunnen komen.. Maar pokhara bevalt prima, dus we vinden het helemaal niet erg! Leuke winkeltjes, restaurantjes, live-bandjes en eens varen op het meer. Vervelen zullen we ons hier niet!

We hoorden dat het in Nederland al flink koud begint te worden! We zullen aan jullie denken als we lekker in het zonnetje zitten!

Heel veel liefs,

Laurens en Linda

• 17 November 2013 - 11:51

Susan:

Leuk geschreven! En super om te horen dat het zo bevalt en jullie zo genieten :). Veel plezier nog!!

• 17 November 2013 - 13:22

Marian Riemens:

fijn dat het goed gaat en nog veel plezier

• 18 November 2013 - 19:12

Jessica:

Goed om te horen dat jullie je zo vermaken!! Goed ook dat de schoenen nog zijn ingelopen! Hadden we trouwens niet een grapje gemaakt over zo'n tassendrager haha hij bestaat dus echt! Scheelt Laurens weer een hoop gesjouw. Die heet waterbronnen zijn super fijn hè! Veel plezier nog en niet teveel dal bhat eten, kan nooit goed voor een mens zijn;) liefs Jessica

• 24 November 2013 - 19:26

Liesbeth:

Mooie trekking. Zo te lezen was het de moeite waard. Herkenbare foto's, grappig he.
    Nog een hele fijne reis verder.

• 28 November 2013 - 20:30

Frank&Nienke:

Wij hadden na onze vierdaagse trekking al spierpijn, dus respect! Maar wel supertof hè, die bergen? Een heel fabeltastisch vervolg gewenst van jullie avontuur!!!
    Groetjes, Nienke & Frank

• 09 December 2013 - 17:44

Lisette:

Leuk verhaal weer Linda! Alleen die laatste zin vind ik wel een beetje gemeen hoor ;) Geniet er maar van!