De onderwaterwereld, visite en t begin van vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Laurens en Linda - WaarBenJij.nu De onderwaterwereld, visite en t begin van vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Laurens en Linda - WaarBenJij.nu

De onderwaterwereld, visite en t begin van vietnam

Door: Laurens en Linda

Blijf op de hoogte en volg Laurens en Linda

30 Januari 2014 | Vietnam, Hanoi

Halloooo:)
Hier weer een update vanuit Azië! We zijn ondertussen weeral 1 week in t prachtige Vietnam! Lieve mensen, mooie natuur en ondertussen nog lekker aan t nagenieten van de gezellige weken in Thailand!

Na een uurtje wachten op het vliegveld van Phuket, was hij daar, Nico!!! Behoorlijk gaar van de reis, met een heerlijk koud lokaal biertje in de hand, de eerste stappen gezet op Thaise bodem. Ja, die zon schijnt hier toch wat harder dan in Nederland! Na een avondje bijkletsen zijn we vertrokken naar koh phi phi, een prachtig eilandje!
Hier hebben we ons een aantal dagen prima vermaakt!
We zijn een dag wezen snorkelen op allerlei verschillende plekken. Mooie vissen, koraal; zoals je normaal alleen in een aquarium ziet!
Ook hebben we een paar mooie stranden bezocht en toen de zon onder was gezwommen tussen plankton. Dat geeft licht als je beweegt!! Heel bijzonder!

De dag erna stond er een nieuwe uitdaging op de planning: duiken! Eerst wat uitleg over hoe dit allemaal moet en daarna de planning van de dag. Oefenen in het water, langzaam naar beneden en om ons heen kijken wat er allemaal te zien is. Hierna gingen we op zoek naar schildpadden (leuk!!) en.. Haaien! (*slik.) maargoed, niet laten kennen, hup dat water in, oefenen en daar gingen we.

Prachtig!!!!

Er is zoveel te zien onder water! Prachtige vissen in allerlei kleuren, heel veel paling, zeesterren. Daarnaast 3 grote schildpadden gezien en jaja, een haai! Linda was teveel onder de indruk om bang te zijn, dus uiteindelijk viel het hartstikke mee!

Na koh phi phi zijn we naar een national park gegaan waar we lekker hebben gekayakt tussen de bossen en een aantal slangen hebben gezien.
Daarna een rondje gereden op een olifant! Super leuk!!

Vervolgens met de nachttrein richting Kanchanaburi. Helaas was de aankomsttijd ietwat veranderd, waardoor we 6 uur later dan gepland op de bestemming kwamen.. Welkom in Azië!

In kanchanaburi zijn we wat meer te weten gekomen over de geschiedenis van Thailand, vooral tijdens de tweede wereld oorlog. Was zeker interessant! Verder lekker gefietst over het platteland.

Hierna zijn we terug gegaan naar Bangkok, terug in de grote stad! Van de protesten hebben we gelukkig weinig gezien, maar er werden wel gebieden aangegeven die je beter kon vermijden.
Vanuit Bangkok zijn we een dag naar Ayutthaya geweest, waar veel tempels en ruïnes stonden en een 19m hoge Buddha!
Terug in Bangkok hebben we hier nog wat rondgelopen, lekker gegeten en terug de hoogte in gegaan naar de skytower! Dat uitzicht verveelt echt nooit!
De laatste dag hebben we een fietstocht gedaan door Bangkok. Eerst tussen het drukke verkeer maar daarna door kleine straatjes, waar de mensen vriendelijk naar je zwaaien en je eigenlijk bijna door de keukens van die mensen rijdt!
We hebben een basisschool bezocht wat gesponsord werd door geld van de fietstochten en we zijn naar een zoutfabriek geweest. Hier werken 5 mensen om zout in bak te scheppen, te wegen, over te gieten in een zak, dicht te naaien en naar een grote stapel te tillen. Het werkt als een geoliede machine! Toch merk je hier wel de andere kant van Thailand: armoede, lage lonen. De mensen in deze fabriek verdienen €7,50 per dag en doen echt zwaar werk! Ze wonen naast te fabriek in 'huizen' van golf platen en hout. Het bijzondere is dat deze mensen toch heel gelukkig zijn en dik tevreden zijn met de situatie waarin ze leven. Door de lage lonen blijft het ook voordeliger dan een machine gebruiken.

Smiddags zijn we met de fietsen per boot naar een ander deel van Bangkok gegaan waar we lekker door de jungle hebben gefietst.

Na 10 dagen die veel te snel voorbij gingen moest Nico helaas weer terug naar huis.. T was super leuk, hebben veel gedaan en ontzettend genoten! Nic, bedankt dat je ons bent komen opzoeken!!!!

Ook voor ons stond een nieuwe vlucht op de planning richting Hanoi, de hoofdstad van Vietnam.

De eerste dagen hebben we Hanoi ontdekt. Ze rijden hier rechts! Voor ons is het nu weer wennen om rechts te lopen ipv links.
Het verkeer is hier weer lekker chaotisch. Veel mensen rijden op brommers omdat dit goedkoper is en makkelijker in de kleine straten.
Het leven is hier net zo heerlijk als in Thailand. Vriendelijke mensen en lekker eten en drinken op staat. Overal staan kleine plastic krukjes waar je met een biertje van 20 cent en een schaaltje nootjes tussen de lokale bevolking lekker om je heen kan kijken.
Het eerste restaurantje wat we bezochten had een menukaart in de vorm van een plakboek! Dus een foto van bijv. Koffie en met de hand de prijs erbij geschreven.

Verder zijn we 2 dagen naar halong bay geweest. Hier heb je honderden rotsen waar je tussen kan varen met een boot. Het was prachtig! We hebben snachts geslapen op de boot in een baai, waar het allemaal mooi verlicht was.

En nu zijn we net terug van een trip naar mai chau. Dit is een klein dorpje tussen de bergen met veel rijstvelden en andere landbouw. Heel mooi om te zien!
Vanavond vliegen we naar halverwege Vietnam (hoi an). De voorbereidingen voor het Vietnamees nieuwjaar op 31 januari is hier al in volle gang. Mensen zoeken hun families op, iedereen is in goede sfeer, de straten zijn gezellig versierd en de mensen zetten hier mandarijnbomen neer (ipv kerstbomen!). Het ziet er allemaal heel gezellig uit dus we zijn benieuwd hoe het zal zijn de komende dagen!

Dit was het weer voor nu.
Helaas gaat het uploaden op de site niet zo makkelijk. Ik heb per land een heleboel foto's op Facebook gezet en ik denk dat mensen zonder Facebook deze ook kunnen zien door op onderstaande link te klikken:

Foto's Thailand:

Foto's India:

Foto's nepal:

(En mocht dit niet lukken, zijn jullie natuurlijk welkom na de reis om foto's te komen kijken! )

Heel veel liefs,

Laurens en Linda

• 30 Januari 2014 - 07:45

Andrea:

Schatjes! Wat een heerlijk verhaal weer! Jullie hebben het goed! Als ik alles zo lees wil ik zo graag weer terug! Geniet van Vietnam en met name hai An! Het is fantastisch!! Tot snel! Xxxxxxx

• 30 Januari 2014 - 13:44

Jelle En Inge:

Leuk om jullie verhaal weer te lezen.
    Bijzonder altijd met hoe weinig andere mensen tevreden kunnen zijn.
    Kunnen wij hier in Nederland nog iets van leren.

Liefs

• 30 Januari 2014 - 13:45

Jelle En Inge:

Ohw ja en bedankt dat je aan de mensen zonder facebook denkt ;-)

• 30 Januari 2014 - 19:49

Kimberley:

Wat een reizigers zijn jullie ook he! Alsof jullie thuis zijn, met de fiets even hier heen, terrasje daar en weer een beetje fietsen haha! Super om te lezen! Geniet ervan! Dikke kus uit Breda! xxxx Kimberley

• 30 Januari 2014 - 21:24

Nico:

Leuk stukje! Een mooie samenvatting van een fantastische vakantie. De week is ook voorbij gevlogen daar. Was erg leuk om de verschillende kanten van Thailand te bekijken.
    Nog veel plezier daar in Vietnam.